Kirjoitettu: 16.9.2016 08:44
Iisalmelainen Sari Mulari suoritti markkinointiviestinnän ammattitutkinnon Ylä-Savon ammattiopistossa tänä keväänä. Aiemmin uutistoimittajana työskennellyt Sari halusi laajentaa journalismin osaamisaluettaan markkinointiin ja siksi hän valitsi markkinointiviestinnän ammattitutkinnon. -Tiedon koulutuksesta sain Ylä-Savon ammattiopiston kotiin lähettämästä esitteestä. Harkitsin asiaa, hain koulutukseen ja suoritin koulutuksen hoitovapaalla ollessani, muistelee Sari.
Sari oli muuttanut juuri ennen koulutuksen alkua Varkaudesta Iisalmeen ja motivaatio työllistyä uudelle paikkakunnalle oli hyvä. – Koulutus auttoi journalistia kääntämään pään markkinointimoodiin ja ajattelemaan markkinoinnin näkökulmasta. Oma kasvu ammatillisen identiteetin näkökulmasta oli myös tärkeää ja löysin markkinoijan itsestäni. Varmasti koulutus auttoi uuden työpaikankin saamisessa, painottaa Sari. Hän työskentelee parhaillaan hanketyönohjaajana Iisalmen työmatkapyöräilyä ja -kävelyä edistävässä -hankkeessa, jossa pääpaino on markkinoinnissa ja viestinnässä
Verkostoituminen ja kaupungin tutuksi tuleminen olivat myös olennaisia asioita, joita Sari ei olisi mielestään hoitovapaalla muuten saavuttanut. Opiskelijat kävivät yritysvierailuilla mm. Olvilla ja Genelecilla. – Opiskeluryhmä oli hirmu mukava ja sain uusia ystäviä. Koulutuksen sisältö oli tiivis paketti ja kouluttajat olivat asiantuntevia ja kannustavia. Opiskeluun sisältyvä InSights-koulutus oli todella antoisa ja hyödyllinen. Oli kiva kun ryhmässä oli muiden alojen opiskelijoita ja jo miljöö Koljonvirralla oli ihan omaa luokkaansa.
Projektityönä Sarilla oli Iisalmen Kiekka -lautapeli, joka oli samalla Ylä-Savon nuorkauppakamarin talousprojekti. Idea peliin tuli kaapista löytyneestä PK-37.n Iisalmi-pelistä, joka haluttiin uudistaa nykypäivään. Nuorkauppakamarin hallituksen jäsenenä Sari lähti vetämään peliprojektia ja hoitamaan pelin markkinointia. Nuorkauppakamarin projektiryhmä työsti Iisalmen Kiekasta taktiikka- ja kilpajuoksupelin. Peliin mukaan tulleet yli 60 yhteistyökumppania ja yritystä saivat tehdä myös omia kysymyksiään pelikortteihin. – Yksi kohokohta oli se kun sai opiskeluun liittyvän projektityön valmiiksi ja pääsi tekemään itse markkinointia.
– Koulutus antoi osaamista ja toi esille mitä voi jatkossa kehittää. Koulutuksen aikana näki eri aloja ja antoi työuralla aivan uusia ulottuvuuksia. Koulun puolesta tuettiin ja kannustettiin hirmu hyvin. Henkilökohtaistamislomakkeiden täyttökin neuvottiin ihan kädestä pitäen, naurahtaa Sari. Hän suosittelee lämpimästi koulutusta kaikille markkinointiviestinnästä kiinnostuneille.
Koulutus sopii hyvin myös työn ohessa suoritettavaksi. Aikuisopiskelu vaatii sekä mahdolliselta perheeltä että työnantajalta tukea, joista kannattaa etukäteen keskustella. Seuraava markkinointiviestinnän ammattitutkinto järjestetään Ylä-Savon ammattiopistossa vuonna 2017.